Wat missen Nederlanders in het Buitenland?

Er is pas De Grote Mis Verkiezing gehouden. Wat mis je het meest in het buitenland. Nederlanders en Vlamingen over de hele wereld konden stemmen. De televisie zender BVN hield deze Mis verkiezing. BNV staat voor het Beste van Vlaanderen en Nederland en is de publieke televisiezender voor Nederlandstaligen in het buitenland. Er waren meer dan 10 duizend reacties. Sommige missen een huis vol bloemen of gewoon naar de markt gaan om tulpen te kopen.

Foto genomen in Keukenhof Lisse

Op de website De Grote Mis Verkiezing konden mensen aangeven wat zij het meeste missen in het buitenland.  

Hier is de top 10:
  1. Haring 9,1%
  2. Kroket 8,6%
  3. Kaas 8,1% Zijn wij dan toch echte "Kaas Koppen"?
  4. Hema 8% dan zing ik meteen "Echte Hema!"
  5. Familie/vrienden 6,7%
  6. Fietsen 6,5% Nederkand is ook een echt fietsland. 13,5 miljoen Nederlanders (84%) heeft één of meerdere fietsen. Lees hier Fietsen in cijfers van de Fietsersbond.
  7. Bakker producten 3,7%
  8. Gezelligheid 2,2% (dit is een Nederlands woord dat niet goed in het Engels te vertalen is)
  9. Sinterklaas 2,1% ik heb laatst ook geschreven over Sinterklaas in het buitenland vieren?
  10. Beleg/slaatjes 2,1%
Hier is een kort filmpje van het jeugdjournaal er over dat heet Kroket meer gemist dan oma.
De Belgen in het buitenland missen friet het meest (16,9%)! Er zijn een aantal overeenkomsten met de Nederlanders. Wat Belgen ook missen zijn garnalen, bier, chocola, humor en de markten. Familie en vrienden komen pas op de 8ste plaats.

Tijdens mijn kinderjaren heb ik in Afrika gewoond. Ik kan vooral herinneren dat hagelslag en drop voor ons heel speciaal waren en dat bezoekers uit Nederland dit voor ons meenamen. Er was een periode dat er geen rozijnen of krenten te koop waren in Zimbabwe en ik weet nog dat mensen dit voor ons in hun koffers bij zich hadden. Het kan ook zijn dat wij zelf krenten en rozijnen uit Nederland meebrachten. Ze werden beward voor oudjaarsavond en moesten natuurlijk in de oliebollen mix. Ik weet ook nog dat mijn oma een keer bij ons op bezoek kwam in Malawi en dat zij samen met mijn moeder witte kool omtoverde tot "zuurkool"! Ja stamppotten zijn volgens mij ook typisch Hollands.

Ik heb eerder geschreven over Herinnering aan Holland.
Waar kom je vandaan?
Vliegende Hollanders
Kinderboek "Ik Heb het Niet Bedacht"
Ontdekken dat je een Third Culture Kid bent

Wat mis jij in het buitenland? Waar heb je alles voor over om het het te eten of te kunnen doen? Herken je deze top 10?