Voorbeelden van ATCK's, mensen die als kind in het buitenland gewoond hebben.

Vanessa Deij is een Adult third culture kid (ATCK), zij is in verschillende landen opgegroeid. Voor meer informatie over haar kijk op DeijDream Writings. Ik ben haar naam tegengekomen omdat zij stukjes schrijft voor het WereldExpat magazine.

Ook Marieke van Twillert is een ATCK. In het boek Toubab kwam ik een hoofdstuk tegen die zij geschreven heeft over het terugaan naar Zambia, het land waar zij als kind een aantal jaar gewoond had. Net als zij heb ik ook een aantal jaar in Zambia gewoond. Ik ben er zelfs geboren. Marieke maakt deel uit van de binnenland redactie van de NRC. Zij heeft Afrikanistiek gestudeerd. Zie hier een artikel geschreven door Marieke van Twillert over Zambia.

Er zijn veel meer mensen die als kind in het buitenland hebben gewoond  hebben zoals actrice Tjitske Reidinga. Zij is onder andere bekend van Gooische Vrouwen en van Klokhuis. Zij heeft als kind in Malawi gewoond las ik in een interview.

Hanna Verboom is geboren in België en heeft een deel van haar jeugd in Kenia gewoond. Zij heeft de Cheruto foundation opgericht, een goede doelen organisatie. Hanna speelt sinds 2007 in de drama serie "De Co-assistent". Hanna was het brein erachter om AMREF in het verhaal te verwerven en dat De Co-assistent naar Kenia is gegaan voor opnames.

Rick de Gaay Fortman heb ik recent ontmoet. Hij had net ongeveer 7000 km gefietst door Afrika en meer dan 50 000 euro had ingezameld voor solarpanelen. Rick heeft als kind in meerdere landen gewoond oa. Bahama’s, Nicaragua, Soedan, Italië, Ghana, Wales en de Verenigde Staten. Lees hier een interview met hem nog voor vertrek.   

Viviane Sassen is fotografe, zij heeft als kind 3 jaar in Kenia gewoond. Nog steeds zijn die herinneringen een belangrijke inspiratiebron voor haar in haar werk. In 2007 ontving ze de Prix de Rome voor een serie foto's die ze maakte in Afrika.

Er zijn nog veel meer voorbeelden van mensen die in hun jeugd in het buitenland gewoond hebben maar als ik het zo opschrijf vallen mij een paar dingen op: creativiteit, denken in mogelijkheden, bewogenheid, en actie.

Lees ook:
Rina Mushonga een voorbeeld van een cross cultural kid (CCK)
Ank Oosting een voorbeeld van een Adult third culture kid (ATCK)
Artiest Haaika nog een voorbeeld van een adult third culture kid (ATCK)
Een artikel van Jutta König: een ATCK

Ken jij meer Nederlanders die een deel van hun jeugd in het buitenland gewoond hebben? Ben jij zelf misschien een third culture kid? Ik hoor het graag.